Birchbark Canoe builder

Ma photo
I build birchbark canoes since 1999. I taught myself the birchbark building skill through books and researches. I can build full size canoes aswell as scale models. I also make birchbark containers, chipcarved paddles, moose calls and crooked knives. I can build algonkin, montagnais, malecite or Tete de Boule canoes. Feel free to ask for prices, tips or specials orders: Francois Rothan: franz_rothan@yahoo.com Je fabrique des canots d'écorce en autodidacte depuis 1999. C'est devenu ma passion.Je construis des canots d'écorce pleine grandeur ainsi que des modèles réduits, des boites en écorce, des pagaies, des couteaux croches et des appels à orignaux. Je peux construire différents modèles de canots allant de l'algonquin au montagnais en passant par le malécite ou le Tête de Boule Dans ces pages vous pourrez jugez de la qualité de mon travail. Vous pouvez me contacter pour toute information incluant les prix, les conseils ou les demandes spéciales. François Rothan email franz_rothan@yahoo.com

vendredi 20 février 2009

Model Birchbark Canoes


Malecite Birchbark canoe 1/3 scale

Malecite style 12 ft 1/3 scale model with extensive winter bark etching



Fur trade birchbark canoe model




North Canoe fur trade model





Malecite style 1/3 scale model






Winter bark etching and sewing details



Malecite style 1/3 scale model




Building birchbark canoes in a smaller scale respecting all the proportions and details is a good challenge. I build usually 1/3 scale models, it makes it a little easier for the small root lashing and sewing. Building models helps me to prevent mistakes and errors and understand some building features during the real size canoe construction.